Hvad er EAN-fakturering
Kort sagt, EAN-fakturering, også kendt som almindelig e-fakturering (elektronisk fakturering), anvender et EAN-nummer (European Article Numbering). EAN-nummeret fungerer som et unikt identifikationsnummer, som ejes af offentlige instanser og alle virksomheder registreret i NemHandelsRegistret (NHR). EAN-nummeret udgør den elektroniske postadresse og kan for eksempel være dit CVR- eller SE-nummer.
I Danmark er det påkrævet at bruge denne faktureringsmetode, når en virksomhed udsteder fakturaer til det offentlige. Nogle virksomheder vælger frivilligt at modtage fakturaer i dette format.
I praksis giver dette virksomheder mulighed for at erstatte traditionelle PDF-fakturaer eller fysiske fakturaer med en løsning, der understøtter e-fakturering. Det muliggør direkte afsendelse af fakturaen til kundens økonomisystem, hvorfra den kan behandles yderligere.
Der er flere fordele ved at tilmelde sig en løsning, der gør dette muligt. Virksomheder kan begynde at modtage elektroniske fakturaer fra både Danmark og Europa ved hjælp af OIOUBL og Peppol, som udgør de danske og europæiske standarder for overførsel af EAN-fakturaer mellem virksomheder. Ved at skifte til denne moderne form for elektronisk handel kan virksomheder også sikre, at de overholder alle gældende love og regler, herunder den nye bogføringslov. Du kan finde yderligere information om dette her.
I mySupply tilbyder vi en standardløsning, der nemt kan integreres og hjælpe med elektronisk fakturering, uanset om det drejer sig om sjældent brug eller flere tusinde elektroniske fakturaer om måneden. Vi står til rådighed for at hjælpe dig med dine behov.