Spring til indhold
Lovgivning

Udskydelse af ny Bogføringslov

Udskydelse af ny Bogføringslov

Bogføringsloven, som blev vedtaget af Folketinget d. 24 maj 2022, er blevet udskudt. Det var ellers planen, at loven skulle træde i kraft pr. 1 januar 2023, men grundet den igangværende regeringsdannelse, er ikrafttrædelsen udskudt. Lige nu venter vi på, at Erhvervsstyrelsen melder en ny dato ud.

Tilbage i sensommeren annoncerede Erhvervsstyrelen tidsplanen for ikrafttrædelse af krav til digitale bogføringssystemer. Disse regler skulle gælde fra 1. januar 2023. Dog har Erhvervsstyrelsen 13. december 2022 meddelt, at grundet den igangværende regeringsdannelse vil tidsplanen blive udskudt. En ny tidsplan for ikrafttrædelse vil først blive annonceret, når den nye regering er tiltrådt.

Udmeldingen fra Erhvervsstyrelsen betyder, at udbydere af digitale bogføringssystemer på nuværende tidspunkt ikke er forpligtet til at omstille deres løsninger til de krav, som dækker den nye bogføringslov. Ligeledes kan kravene til digitale bogføringssystemer nå at ændre sig. For virksomheder betyder udmeldingen, at de ikke kan finde en liste over registrerede bogføringssystemer på Erhvervsstyrelsens hjemmeside, som den oprindelig plan var. Denne liste vil først blive meldt ud efter regeringsdannelsen.

Vi afventer, at Erhvervsstyrelsen melder en dato ud vedr. ikrafttrædelse af krav til digitale bogføringssystemer.

Læs nærmere om udskydelsen på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Opdatering 17. februar 2023

I begyndelsen af februar kunne Erhvervsstyrelsen melde en ny dato ud for, hvornår udbydere af digitale bogføringssystemer skal have deres løsning klar i forhold til de nye regler. Denne dato er 31. oktober 2023. Det betyder, at udbydere af digitale bogføringssystemer kan tilrette deres løsninger indtil 31. oktober 2023, således de efterlever kravene i bekendtgørelsen, som blev udsted 1. februar 2023. Dermed kan løsningerne være klar til 1. januar 2024, hvor Erhvervsstyrelsen vil offentliggøre en liste over registrerede løsninger, som efterlever kravene i bekendtgørelsen.

De præcise datoer for, hvornår regnskabsforpligtede virksomheder skal bogføre digitalt er endnu ikke meldt ud.

Seneste nyt

Om mySupply
tirs 21. november 2023 | Om mySupply

mySupplys succesfulde deltagelse i ViDA pilotprojekt med Nordic Smart Government

mySupply har færdiggjort første del af ViDA pilotprojekt i samarbejdet Nordic Smart Government. Det har

Hvad er
tors 09. november 2023 | Hvad er...

Bogføringsloven – hvad ved vi? Og hvordan skal I forholde jer?

Den ny bogføringslov trådte i kraft 1. juli 2022, og betyder store ændringer til IT-systemer

Om mySupply
man 06. november 2023 | Om mySupply

mySupply flytter i nye lokaler

mySupply har nået en stor milepæl. Vi har skiftet lokation. mySupplys store vækst på medarbejderstablen

Lovgivning
ons 01. november 2023 | Lovgivning

mySupply er klar til eDelivery

mySupply er klar til at understøtte eDelivery, og de første kunders elektroniske forretningsdokumenter er sendt

Tilmed dig vores nyhedsbrev

Vi udsender jævnligt nyhedsbreve om tendenser og udviklinger inden for elektronisk fakturering og forretningsoptimering, produkter og løsninger samt fortællinger fra vores arbejde og seneste referencer