E-fakturering i Holland
Opnå compliance i Holland med mySupply kort fortalt
Holland har valgt at implementere Peppol-frameworket til dokumentudveksling, og i dag er alle hollandske regeringsorganisationer tilsluttet Peppol, enten direkte eller indirekte. Sammenlignet med andre europæiske lande har Holland været en frontløber i vedtagelsen af e-fakturering og indførelsen af relevant lovgivning. Allerede i 2011 anvendte omkring 40% af hollandske virksomheder e-fakturering, som følge af lanceringen af B2G e-faktureringsprojektet i 2009.
Den hollandske regering har været proaktiv med at forbedre skatteprocesserne og sikre administrative tids- og omkostningsbesparelser, hvilket blev estimeret til omkring 10 millioner euro årligt. Dette førte til implementeringen af direktiv 2014/55/EU i hollandsk lovgivning den 1. juli 2016, som en del af den nationale udbudslov. Fra den 1. januar 2017 blev det obligatorisk for leverandører til den hollandske centraladministration at sende strukturerede elektroniske fakturaer.
Lovgivning
Ligesom andre EU-lande har Holland implementeret lovændringer i de seneste år for at opfylde EU-direktiv 2014/55/EU og sikre, at e-fakturaer bruges til alle B2G indkøb. Dette blev obligatorisk i 2017. I forhold til B2B er udveksling af elektroniske fakturaer ikke blevet obligatorisk endnu.
Hvad kan udveksles?
- SI-UBL 2.0
- PEPPOL BIS 3.0
Hvordan udveksles elektroniske forretningsdokumenter?
- Via Peppol.
- Via online portal: denne portal kan leveres af enten regeringen eller en tjenesteudbyder.
- Via Digipoort: Direkte tilslutning til Digipoort kan være en passende mulighed for virksomheder med omfattende interne it-ressourcer og en høj volumen af fakturaer, der udveksles med hollandske offentlige organisationer. Denne forbindelse er også tilknyttet Peppol.
Tax Reporting / Tax Clearance
Der er intet konkret at finde omkring dette, men Holland er en anden medlemsstat, der imødekommer ViDA-initiativet.
Arkiveringspligt?
7 års arkiveringspligt for elektroniske fakturaer og kreditnota.