Spring til indhold
Landeprofiler

E-fakturering i Holland

E-fakturering i Holland

Opnå compliance i Holland med mySupply kort fortalt

Holland har valgt at implementere Peppol-frameworket til dokumentudveksling, og i dag er alle hollandske regeringsorganisationer tilsluttet Peppol, enten direkte eller indirekte. Sammenlignet med andre europæiske lande har Holland været en frontløber i vedtagelsen af e-fakturering og indførelsen af relevant lovgivning. Allerede i 2011 anvendte omkring 40% af hollandske virksomheder e-fakturering, som følge af lanceringen af B2G e-faktureringsprojektet i 2009.

Den hollandske regering har været proaktiv med at forbedre skatteprocesserne og sikre administrative tids- og omkostningsbesparelser, hvilket blev estimeret til omkring 10 millioner euro årligt. Dette førte til implementeringen af direktiv 2014/55/EU i hollandsk lovgivning den 1. juli 2016, som en del af den nationale udbudslov. Fra den 1. januar 2017 blev det obligatorisk for leverandører til den hollandske centraladministration at sende strukturerede elektroniske fakturaer.

Lovgivning

Ligesom andre EU-lande har Holland implementeret lovændringer i de seneste år for at opfylde EU-direktiv 2014/55/EU og sikre, at e-fakturaer bruges til alle B2G indkøb. Dette blev obligatorisk i 2017. I forhold til B2B er udveksling af elektroniske fakturaer ikke blevet obligatorisk endnu.

Hvad kan udveksles?

  • SI-UBL 2.0
  • PEPPOL BIS 3.0

Hvordan udveksles elektroniske forretningsdokumenter?

  • Via Peppol.
  • Via online portal: denne portal kan leveres af enten regeringen eller en tjenesteudbyder.
  • Via Digipoort: Direkte tilslutning til Digipoort kan være en passende mulighed for virksomheder med omfattende interne it-ressourcer og en høj volumen af fakturaer, der udveksles med hollandske offentlige organisationer. Denne forbindelse er også tilknyttet Peppol.

Tax Reporting / Tax Clearance

Der er intet konkret at finde omkring dette, men Holland er en anden medlemsstat, der imødekommer ViDA-initiativet.

Arkiveringspligt?

7 års arkiveringspligt for elektroniske fakturaer og kreditnota.

Seneste nyt

Om mySupply
tirs 21. januar 2025 | Om mySupply

Tilbageblik på 2024 i mySupply

2024 kom og gik, og det har været endnu et år præget af vækst hos

Løsninger
man 16. december 2024 | Om mySupply

Nyt partnerskab åbner op for flere markeder

mySupply indgår et nyt strategisk, globalt partnerskab med RTC Technology Inc., som er en international

Om mySupply
tors 22. august 2024 | Om mySupply

Mød os på Digitaliseringsmessen og IKA Årskonference i september

Den 25-27. september 2024 er vi til stede på Digitaliseringsmessen24 og IKA Årskonferencen, hvor der

Løsninger
tors 13. juni 2024 | Løsninger

Ny digital løsning til fakturabehandling

En ny digital løsning automatiserer fakturabehandlingen mellem regioner og privathospitaler i Danmark. I alle danske

Kontakt

Udfyld formularen nedenfor, så vender vi tilbage til dig så hurtigt som muligt.