Er I klar til den fælleseuropæiske fakturastandard i april 2019?

18. april 2018, kl. 17:54

Nu er der kun 1 år til, at den fælleseuropæiske standard for elektronisk fakturering træder i kraft. Den 18. april 2019 skal alle statslige myndigheder i Europa have implementeret e-handelsdirektiv 2014/55/EU. Uanset om I er en offentlig organisation eller en privat virksomhed har direktivet betydning for jeres B2G samhandel på tværs af landegrænser i EU.

Hvad er den fælleseuropæiske dokumentstandard?

I 2017 besluttede Europa Kommissionen og EU-landene at indføre en fælleseuropæisk standard for e-fakturering, der kan anvendes i EU på tværs af landegrænser. Den nye fakturastandard blev godkendt og officiel i oktober 2017 og omfatter alle offentlige myndigheder og institutioner i Europa, som skal kunne modtage e-fakturaer, når direktivet træder i kraft. Direktivets første etape, som omfatter statslige myndigheder, træder i kraft den 18. april 2019, og 12 måneder senere skal alle regionale og kommunale institutioner også have implementeret e-fakturering.

Den europæiske standard for elektronisk fakturering definerer de kerneelementer som en elektronisk faktura altid skal indeholde, og gør det dermed lettere at sende og modtage elektroniske fakturaer mellem systemer, som er baseret på forskellige tekniske standarder.

Læs mere om e-handelsdirektiv 2014/55/EU og fakturastandarden.

Hvad betyder det for jer og hvordan bliver I klar?

Er I en offentlig organisation med udenlandske leverandører eller en privat virksomhed, som er leverandør til det offentlige på det europæiske marked, berøres I af e-handelsdirektivets krav om at kunne håndtere e-fakturering.

For at kunne sende og modtage elektroniske dokumenter, skal man være forbundet til PEPPOL (via et PEPPOL Access Point), der giver mulighed for at sende og modtage elektroniske fakturaer til og fra udenlandske samhandelsparter på legal og officiel vis.

Er jeres økonomisystem ikke i stand til at danne filerne i den fælleseuropæiske fakturastandard, eller har I brug for hjælp til udveksling via PEPPOL-netværket, findes der forskellige systemer og integrationsløsninger, som kan hjælpe jer med dette.

mySupply har flere års erfaring med NemHandel og PEPPOL og vi er et godkendt adgangspunkt i alle lande. Vi kan hjælpe med rådgivning såvel som løsninger til elektronisk fakturering efter jeres behov.

Kontakt os på 📞9696 1070 eller 📧 info@mysupply.dk

Referencer